jagaralice.blogg.se

Jag är Alice

Dubbelmoral

Kategori: En tanke

Ofta får jag höra att jag inte får använda läder för att jag är vegetarian och att de organisationer jag skänker pengar till faktiskt inte hjälper någon osv osv. 
 
Har någon hört talas om många bäckar små? 
 
Måste en person vara allt, göra allt till 100%. Räcker det inte med att inte äta kött? Alla mina läderprodukter är secondhand och jag köper sällan läder, men det händer för det är ett bra material. Jag har nyligen gått övet till att bli vegetarian även när det gäller skönhetsprodukter. Räker inte det?
 
Utveckling tar tid, för alla kan jag tänka mig men jag vet att det gör det för mig i alla fall. 
När jag först blev vegetarian åt jag min pappas egenfångade fisk, jag slutade med det när jag blev 18. Och nu slutade jag att köpa produkter som är djutestade och inhåller ingrisienser från djur. Med ett undantag från solskydd. Räcker inte det? Måste jag stå ensam i kampen mot en mer rättvis köttindustri? Är vi inte fler som kan hjälpas åt? Och ni som äter kött och klagar på mina mockakängor? Är DU mycket bättre än mig? För att DU är konsekventi att förstöra planeten så mycket som möjligt? Vad gör ni för att värden ska bli bättre? Jag försöker i alla fall! 
 
 
 
 
 
Och ofta får jag höra när jag nämner att jag skänker pengar. " Amen du vet ju att typ inget av det man skänker kommer ju fram till personen som behöver det!!" 
Nej det är väll klart! De som jobbar inom organisationen måste ju också äta och reklam ( som är viktig ) kostar också pengar. Men jag resonerar så här, om en kvinna i Indien eller Afrika eller Bangladesh får 20 kr av mina 100 kr så är den så jävla mycket bättre än 0 kr. Eller? 
Jag har förstått det som att det är väldigt provocerande att jag som fattig student skänker pengar. 
 
Så sluta hacka på den som försöker och ransaka era egna liv! Vad kan jag göra utefter mina förutsättningar? kanske är du fattig och älskar kött, då kan du ju alltid källsortera ordentligt. Panta burkar, sluta kasta skräp i naturen. Det finns alltid något en kan göra. Framförallt så kan du sluta äta så mycket kött, kom igen det är inte så svårt. 
 
Jag tror att många av dessa sorts komentarer grundar sig i skam för att en själv kanske inte gör något bra. Men du behöver inte trycka ner andra för att du ska slippa ditt dåliga samvete. 
 
Så nästa gång någon säger - Jag skänker pengar till läkare utan gränser. Så svarar du bara - Jaha!? Vad bra:D. Och så behöver ingen må dåligt. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: