jagaralice.blogg.se

Jag är Alice

I need my treat!

Kategori: Veggomat

Jag vill gärna vara hälsosam, vilket inte alltid är särskilt lätt eftersom jag är fröken söttand. Men det finns genvägar...

Nu tänker jag dela med mig av mitt bästa recept på ett treat som varken kostar lovehandels eller diabetes. Vad kan det vara? Jo men veganglass såklart!

 

Idag blev det Mango-Hallon-Banan-Mandel-Glass med kardemumma och kanel.

(puh, kortare namn någon?) 

 

 
Så Ingredienserna du behöver: 
 
ca 2,5 dl Ekologisk, osötad sojamjölk. ( fungerar också med mandel/ris/havre/ko/YouNameIt-mjölk) 
200g Sötmandel
250g Fryst Mango
250g Frysta Hallon 
2 st Frysta Bananer (de ska i alla fall ha varit i frysen 1 timme)
Kardemumma och Kanel
 
Du behöver också:
Matberedare (eller blender, stavmixer etc) 
Bunke med lock att förvara glassen i
 
Det här är de proportioner jag körde på, det går så klart att öka/minska någon ingrediens.
 
Det är relativt simpelt; 
 
Börja med att hacka mandeln i matberedaren, häll sedan över den hackade mandeln i bunken. Du väljer själv om du vill ha den grov-eller fin hackad. Jag är väldigt pro skal men gillar du inte det så skålla mandeln först. 
 
Mosa sedan frukten i matberedaren tillsammans med mjölken, börja med 1 DL mjölk och häll på mer eftersom. Du vill att konsistensen ska vara mjuk inte rinnig. 
 
Sedan är det bara att blanda fruktmoset med mandeln i bunken och krydda med kardemumma och kanel. Jag tyckte att kardemumman verkligen gjorde sig bra med mandelsmaken. 
 
Så stoppar du allt i frysen, rör om 3-4 gånger den första timmen, det är inte super viktigt men då fryser den jämnare.
 
 
 
Nu är det bara att njuta! (NomNomNom)
 
 
 
Jag har gjort der här receptet förut fast utan mandel men då tyckte jag att den blev lite för isig och sorbetig i konsistensen. När jag lade till mandeln fick den en gräddigare mer glassig konsistens (win!). 
 
 
Bären kan du byta ut mot vad som helst, men bananen är viktig för att hålla i hop det hela. Allergisk mot nötter? Prova solrosfrön istället!
 
Det här är mitt bästa tipps för nyttig och billig njutning. Jag tror det blev lite mer än 1 liter glass och det kostade ca 50 spänn. 
 
Smaktipps- lägg till lite vaniljpulver. Inte vanilinsocker utan malen vaniljstång.
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: