jagaralice.blogg.se

Jag är Alice

Fabulösa nötbiffar (lacto & ovo)

Kategori: Veggomat

Jag måste tacka min älskade pojkväns kära bror som lärde mig det här sättet att göra biffar. Och min ömma svärmor för den fantastiskt roliga historien om när hon beställde nötbiff på restaurang i tron att det var biffar gjorda på nötter<3.

Så det här är alltså ett recept på veggo(lacto & ovo) biffar. För mig blev det 24 biffar ca 8 port.  Det blev fantastiskt saftiga och mättande. Tummen upp helt enkelt!

 

 

 

Du behöver dessa Ingredienser:

Ca 1,5 kg ekologisk potatis*

Ca 1 kg ekologiska morötter*

200g Hasselnötter

200g Mandel

5 st ekologiska KRAV ägg från frigående höns**

2 msk potatismjöl

200g vegetarisk fetaost***

Salt, peppar och gurkmeja

Självklart borde alla ingredienser vara ekologiska, men jag är medveten om att det kan bli dyrt. Därför kommer jag ta för vana att endast skriva ut ekologist som rekommendation när jag tycker att alla borde ha råd med det. Puss<3.

Börja med att tvätta morötter och potatis, men skala dom inte. Det finns mycket nyttigheter precis under skalet som rivs bort med potatisskalaren. Men om du använder icke ekologiska varor är det bra att skala eller skrubba ordentligt, då gifterna gärna sitter kvar i skalet.

Sedan är det bara att sätta igång och riva morötter och potatis på den grova delen av rivjärnet. Schysst arm workout;). 

När allt är rivet så måste du trycka ut saften, det gör du antingen genom att pressa rivet mot botten av ett durkslag/sil eller helt enkelt krama ur det med händerna över vasken. ( Någon som vet vad en kan hitta på med saften? Det kändes så onödigt att slänga bort det).

När det är gjort så är det dags att hacka nötterna, jag gjorde det i min matberedare men det går så klart för hand också. Du väljer själv grovlek.

Blanda ihop morots och potatis rivet med de hackade nötterna. Det är lättast med händerna men du gör som du vill.

Knäck i äggen och blanda. Jag använde så många ägg för att det är en bra proteinkälla. Du kan använda färre eller fler och föredrar du ett veganskt alternativ så finns det äggsubstitut i välsorterade matvarubutiker.

Och så potatismjölet, jag vet inte riktigt om det är nödvändigt att använda potatismjöl men jag vill inte chansa så jag körde på. (Potatismjölet används för stadga). Ni som vet kan väll informera i kommentarerna. ;)

Smula ner fetaosten med händerna och blanda. Vill du ha större bitar i biffarna så kör på det.
Jag kan tänka mig att marineradtofu är ett bra alternativ som vegan. 

Krydda efter smak. Gurkmeja använde jag mest för att de ger så fin färg^^.

Så nu är färsen klart! Nu är det dags att forma och steka biffarna.

 
Närbild på färsen

Jag fann det enklast att ta upp litefärs med en slev, klicka ut det i pannan och sedan forma biffen med sleven direkt i pannan. Men alla har sin egen teknik.

Stek i olja, jag använde raps. 

På min 6 växlade spis så var 4:an helt perfekt att steka på. Jag stekte dom i ca 4 min på varje sida. 

Så var det klart!

 

Jag har inte super koll på vad ingredienserna kostade exakt men inte mer än 150 spenater i alla fall.

Jag la biffarna tre och tre i plastpåsar. När de är dags att ta med dom som lunch så tar jag dom ur påsen och lägger i matlådan. På så vis så behöver jag bara köpa en matlåda och spara platts i frysen.

De här biffarna kan varieras i oändlighet med olika sorters rotsaker och nötter. Jag kommer nog lägga upp en hel del varianter i framtiden!^^

Happy cooki'n <3

                                                                                                                                                                    

 

*Potatis är den mest besprutade grödan i Sverige, vilket känns så himla onödigt. King Edward har jag hört är värst. Du kan köpa Icas ”I love eco” potatis i påsar om 2 kg för strax under 30 kr. Eko morötter kostar heller inte många kronor mer än ”vanliga”, så det finns ingen bra ursäkt att inte köpa eko. <3

**Ägg är nog det viktigast att köpa ordentlig KRAV märkt, se också till att de är frigående utomhus. Hönor är den grupp djur som behandlas sämst i matindustrin. Köp KRAV och ät med ett gott samvete. Glada ägg är också nyttigare än ledsna ägg. 
Visste du att i Sverige så är det okej att ha hönor i burar på 18 kvadratcentimeter, det är mindre än ett A4. Det är alltså enligt djurskyddslagen den minsta buren som är tillåten. Tummen upp på det? How about nja? 

***Använd en fetaost som innehåller vegetariskt löpe. Leta efter ystenzym, microbielltlöpe eller vegetabiliskt löpe. Apetinas laktosfria feta är vegetarisk men tyvärr inte eko, jag hittade ingen som var vegetarisk, laktosfri och ekologisk (hej störig kund!). Men är du inte svagmagad som jag så är icas ” I love eco” feta veggo.

Många av icas ” I love eco” produkter är endast märkta med EU’s miljösymbol som inte alls är lika strikt som KRAV vilket är tråkigt, men det är det som gör produkten billigare än andra eko-produkter. Fast enligt mig så är ett litet steg i rätt riktning bättre än inget steg. 

Kommentarer

  • Svante säger:

    Ruskigt sugen att prova!

    2013-08-14 | 13:26:10
  • Jennie säger:

    Tips!
    Har du kollat på Hemköp/Willys efter GARANT EKo-varor? De är KRAV-märkta! ;)

    2013-09-06 | 21:29:44
    Bloggadress: http://www.misshart.blogspot.com

Kommentera inlägget här: